lørdag den 20. oktober 2018

Afmaeli



En lækker islandsk trøje i Létt Lopi. Det er min første islænder og bestemt ikke den sidste.


Jeg har kigget mange farvesammensætninger igennem 
og var sikker på, at min Afmaeli skulle være med blåt bærestykke.
Så blåt garn blev indkøbt og planen blev lagt, men...


Som man måske kan fornemme herover, så er det øverste af "liljen" ikke specielt fremtrædende pga. den meget lyse blå baggrundsfarve øverst.


Og det blev ikke bedre med den meget mørke blå, som skulle afslutte "liljen" og danne et "bånd" rundt på bærestykket.


Så jeg trævlede op og prøvede igen med mere mellemblå, og det fik "liljen" til at træde bedre frem, men med mellemblå baggrund bag "tulipanerne", så kom det blå "bånd" til at blive for bredt.


Så jeg trævlede op igen og lavede grå baggrund bag "tulipanerne" og DET hjalp.


Nu synes jeg både liljer og tulipaner træder tydeligt frem, og det blå bånd giver karakter og balancerer med mønstret og de øvrige farver.

Find opskriften på Jarbo eller på Ravelry.

Jeg har strikket en str L.

Rib:           pind 3,5
Ensfarvet: pind 4,5
Flerfarvet: pind 5,5

Jeg har brugt 8 ngl af grundfarven og lidt mere end 1 ngl af den lyse grå. De øvrige 4 farver har jeg brugt 12 - 20 gram af hver.

Garnet er lidt mere "krads" end jeg er vant til, så jeg bruger ikke trøjen direkte på kroppen. Men med en tynd bomuldstrøje under er den varm og vamset, og vinden fyger ikke lige igennem, som jeg havde troet.

På min næste islænder skal der være venderækker på bagstykket og en lidt større halsudskæring.

Ingen kommentarer :

Send en kommentar