lørdag den 24. november 2018

Halsrør og mobilvanter i tunesisk hækling

En tunesisk hæklenål og en pose restgarn blev på en efterårsferie til dette sæt bestående af mobilvanter og halsrør.


Til mobilvanterne har jeg slået 30 masker op på en hæklenål str 4. Når man hækler rundt, skal man bruge en nål med krog i begge ender.




Her ses hvordan tommelfingerkilen er lavet. Jeg har taget 8 m ud til kilen. Der hvor håndledet slutter og hånden begynder har jeg valgt en maske i siden af vanten og taget en maske ud på hver side af den. Det er kilens 1. omg.
1 omg. Marker gerne den midterste maske med en markør.
2. omg en helt almindelig omg
3. omg Tag 1 m ud, i m før markøren og 1 m ud i m efter markøren.
4. - 5. omg er helt almindelige omg
6. omg Tag 1 m ud 2 m før markøren og 1 m ud 2 m efter markøren
7. -8. omg er helt almindelige omg
9. omg Tag 1 m ud 3 m før markøren og 1 m ud 3 m efter markøren
10.- 11. omg er helt almindelige omg
På næste omg arbejdes hen til kilens 9 m.  Slå 2 nye m op, spring kilens 9m over og arbejdt rundt yderliger 6 omg

Efterfølgende arbejdes der rundt på tommelfingerens 9 m. Ind mod nabofingrene hakkes i de 2 nye masker. Der kan tages ind på indersiden af tommelfingeren efter behov.


Til halsrøret har jeg slået 98 masker op og det er 63 cm i omkreds, hvilket passer mig perfekt.



Ingen kommentarer :

Send en kommentar