lørdag den 21. september 2019

Boblepung med små bobler




Jeg er blevet helt hooked på boblepunge. Faktisk tror jeg ikke, jeg lyver, hvis jeg siger, jeg har hæklet over 20.

Jeg bruger en 8/4-bomuldsgarn og hæklenål 2,5 eller 3.

Slå 29 m op, vend, spring første m over og hækl 26 fm retur. Der er 2 lm tilbage på rækken.


Tag 1 m ud i næstsidste m, ved at hækle 2 fm i samme m, hækl den sidste m.

Jeg hækler over garnenden lidt over halvvejen tilbage, for at undgå at hæfte enden til slut ;-)

Fortsæt rundt i spiral ved at hækle 2 fm i samme m en gang og fm til der er 2 m tilbage. Tag nu ud igen i næstsidste maske, 1 fm.





Find midter-m i hver ende og tag ud på begge sider af den.


Hækl 3 omgange, og fortsæt lige rundt om buen. Det gør jeg for at få det forløb, hvor vi skifter omgang til at ligge i den ene ende og ikke midt på det færdige arbejde :-)



Der er nu 66 m hele vejen rundt og bunden er færdig. Nu skal vi til at hækle boblerne :-)

Sådan hækler du en boble:

Slå om, stik igennem m og hent tråden med tilbage, slå om og træk igennem to m..., men undlad at trække tråden igennem den sidste gang (du har 2 løkker på nålen). Lav endnu 3 ufærdige stgm i den samme maske på denne måde (du har nu 5 løkker på nålen. Slå om og træk igennem alle 5 løkker på nålen. 1 fm.


Se evt videoen herunder.


Boblemaske-omgang: Hækl 1 boble, 1 fm skiftevis til omgangen er færdig. Vær opmærksom på at stramme fm godt, så boblen træder tydeligt frem.

Arbejdet vil sno sig, men det retter sig op hen ad vejen.

Næste omg er fm hele vejen rundt, derefter hækles endnu en boblemaske-omgang.
Hver anden omgang er en boblemaske-omgang, og hveranden er en fastmaske-omgang.

Efter 8 omgange med boblemasker hækles 6 omg med fm.

Hvis du vil have den samme indsnævring for oven, som jeg har lavet, skal du tage 2 m ind i enderne på 2. omg og 1m ind i enderne på 4. fm-omgang. Men du kan også bare hækle rundt i fm og få en lige kant, eller stoppe efter første omg fm og sy lynlåsen i her.

Jeg har leget med størrelser, både i længden og højden.

Her er en bredere og knap så høj pung.




Og her kommer et par andre varianter.







Må jeg se din boblepung?

Du er velkommen til at lægge et billede på Instagram og bruge #mymommyscorner.

Man kan også lave STORE bobler. Måske laver jeg en vejledning/opskrift senere :-)

Ingen kommentarer :

Send en kommentar